Toogle Left
Projekt  Edukacyjny "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny. Każde dziecko ma prawo być zdolne i mądre, nawet jak chodzi do szkoły!
Jakość pierwszych edukacyjnych doświadczeń ma kapitalne znaczenie dla dalszej kariery szkolnej i życiowej dziecka! Jest to główna idea przewodnia Projektu „Pierwsze Uczniowskie Doświadczenia Drogą do Wiedzy”. Bazą teoretyczną projektu jest Teoria Wielorakich Inteligencji autorstwa Howarda Gardnera, która została uznana za jedno z największych osiągnięć nauk społecznych końca 20. wieku! Edukacja oparta na założeniach WI to edukacja skonfigurowana do autentycznych potrzeb i możliwości uczniów — edukacja na miarę XXI wieku. Zgodnie z ideą WI praca z dziećmi w szkole powinna polegać na tworzeniu bogatego (w sensie wielorakiej stymulacji) środowiska edukacyjnego, tj. takich warunków, które umożliwiają dzieciom manifestację wszystkich rodzajów inteligencji; nie zaś – tylko inteligencji faworyzowanych w tradycyjnym systemie edukacji (tzw. inteligencji szkolnej). A zatem tworzy się warunki do ujawniania inteligencji:
1. językowo-lingwistycznej
2. matematyczno – logicznej
3. wizualno-przestrzennej
4. przyrodniczej
5. muzycznej
6. kinestetycznej (ruchowej)
7. interpersonalnej (społecznej)
8. intrapersonalnej (refleksyjnej)
Uczniowie klas I  naszej szkoły  w latach  2009-2011  uczestniczyli w projekcie podczas zajęć obowiązkowych oraz  zajęć dodatkowych. Nauczyciele  realizowali autorskie pomysły, wyzwalając własną kreatywność pedagogiczną. Współpracowali z rodzicami dziecka. Projektowali sytuacje edukacyjne tak, aby dziecko miało szansę działać w obszarze swoich mocnych stron, aby otworzyło się, bez lęku, na obszary, w których jest słabsze. Celem zajęć był rozwój inteligencji wielorakich ze zwróceniem uwagi na indywidualność każdego dziecka, wykorzystywanie jego mocnych stron do wszechstronnego rozwoju osobowości, indywidualnych uzdolnień i zainteresowań poprzez  korzystanie z różnych źródeł informacji, organizowanie wycieczek, prowadzenie obserwacji; zachęcanie do podejmowania inicjatywy, przezwyciężania barier poznawczo- motywacyjnych i emocjonalnych. Dzieci mogły pracować w ośrodkach zainteresowań, wykorzystując pomoce zgromadzone w klasie. 
W ramach podsumowania I, II, III, etapu Projektu "Pierwsze uczniowskie  doświadczenia  drogą do wiedzy"  odbyły się pokazy efektów pracy uczniów: 2009 - „Na dworze królewny Grymaselli”, 2010 –„ Kopciuszek XXI wieku” 2011 -„ W królestwie Mysi Pysi”. W przedstawieniu dzieci wykazały się swoimi umiejętnościami aktorskimi. Zebrani goście podziwiali również talenty matematyczne, muzyczne, taneczne  oraz popisy zręcznościowe  z wykorzystaniem różnych przyborów. Wszystkim uczestnikom  Projektu nauczyciele wręczyli pacynki - myszki. Realizacja zadań w ramach Projektu znacząco wpłynęła na wszechstronny rozwój dzieci, wyzwoliła pomysłowość i kreatywność uczniów, była twórczym wyzwaniem dla nauczyciela.

 Celem programu „Szklanka mleka” jest kształtowanie wśród dzieci i młodzieży dobrych nawyków żywieniowych poprzez promowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych. Każde dziecko objęte programem ma możliwość  wypicia trzy razy w tygodniu w szkole 0,25 l mleka świeżego (pasteryzowanego) o najwyższej jakości. Dostarczane jest ono w higienicznie zamkniętych kartonikach, jednorazowego użytku. Dbałość o zdrowie dzieci i młodzieży szkolnej oraz edukacja z zakresu żywienia to jeden z priorytetów działalności naszej szkoły. Mleko w szkole w ciągu dnia zapewnia dzieciom zdrowie, ułatwia naukę, dodaje energii. Z programu korzysta 100 % uczniów naszej szkoły.

 

 

 

 

"PoczytajMy" - to program, w ramach którego uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski czytają książki dzieciom z przedszkoli, szkół specjalnych, szpitali, świetlic i domów dziecka.W ramach programu młodzi często przygotowują z maluchami inscenizacje teatralne własnego autorstwa, bądź wymyślają różnorodne gry i zabawy. Niektórzy nawet piszą bajki dla najmłodszych! Praca z maluchami buduje w uczniach wrażliwość, aktywizuje ich, pomaga w pokonywaniu barier (np. nieśmiałości), pozwala zdobyć doświadczenie w pracy społecznej. Ponadto, projekt buduje więzi między nastolatkami a ich młodszymi koleżankami i kolegami oraz kształtuje nawyk czytania książek. Dzięki uczestnictwu w programie młodzi ludzie mają okazję, często po raz pierwszy, zetknąć się z wolontariatem. Nasza szkoła od wielu lat uczestniczy w tym projekcie. Za każdy rok uczestnictwa od CEO otrzymujemy certyfikaty. Dyplomy uznania otrzymują również uczniowie i nauczyciele działający w tym przedsięwzięciu. W tym roku szkolnym uczennice klasy szóstej  odwiedzały przedszkolaków raz, a czasem dwa razy w tygodniu. Czytały im przygotowane bajki i opowiadania, a także bawiły się z nimi i rozmawiały. Uroczyście obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia. Zaprosiłyśmy dzieci z zaprzyjaźnionego przedszkola, które obejrzały bajki z różnymi misiami a potem uczestniczyli w konkursie plastycznym. Dzieci gościły u nas  szkole również podczas pasowania uczniów klas pierwszych na czytelnika i obejrzały przedstawienie "Niby bajka." PoczytajMy, wspiera ogólnopolską akcję czytania dzieciom.

Szkoła od kilku lat uczestniczy w programie „Między nami kobietkami”. Program „Między nami kobietkami” przeznaczony jest dla dziewcząt klas szóstych i stanowi wsparcie dla realizacji celów edukacyjnych na przedmiocie przyroda. Program obejmuje działania edukacyjne upowszechniające wiedzę o:
· dojrzewaniu i zachodzących zmianach,
· anatomii człowieka,
· menstruacji,
· higienie,
· zdrowiu,
· napięciu i lękach.
Cele programu:
· zdobycie określonej wiedzy i lepsze zrozumienie przemian fizycznych i emocjonalnych  zachodzących w okresie dojrzewania,
· przyswojenie prawidłowej terminologii dotyczącej części ciała, dorastania i rozwoju,
· zaakceptowanie siebie i złagodzenie stresów związanych z dorastaniem,
· uświadomienie sobie, że wraz z dojrzewaniem wzrasta odpowiedzialność za dbałość  o swoje ciało i postępowanie.
Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną Prelegentkę Działu Profilaktyki i Edukacji Procter & Gamble.

Tytuł zajęć, pracy dodatkowej lub dziedzina aktywności:
Koło Teatralne Czary Mary - si i Krasnoludki Marysi
Celem zajęć jest wywołanie u dzieci umiejętności aktywnego doznawania piękna, umożliwianie im kreatywnego kontaktu ze sztuką, kształtowanie wyobraźni, wyzwalanie aktywności i otwartości oraz rozwój talentów aktorskich. Zabawa w teatr to doskonalenie warsztatu aktorskiego, praca z lalką, tworzenie masek.
Opis dokonań uczniów:
Od 10 lat czołowe miejsca w przeglądach teatralnych. Osiągnięcia z ostatnich trzech lat: I miejsce - XI Festiwal Kultury Dzieci i Młodzieży” Jawor” Jaworzno 2011 I miejsce - XXVI Wojewódzki Przegląd Zespołów Artystycznych Częstochowa 2011 I miejsce - Miejski Przegląd Widowisk Herodowych” Będzińskie Herody” 2011, I miejsce w ”Dormanowskich Spotkaniach z Melpomeną”- 2012, II miejsce w II Przeglądzie Małych Form Teatralnych „Halowen”2012, II miejsce w Międzyszkolnym Konkursie dla uczniów klas II „Czytamy na medal” - 2012, II miejsce w Miejskim Konkursie Recytatorskim „Cuda, dziwy, figielki” - 2012, III miejsce w XV Przeglądzie Małych Form Scenicznych - 2012, I miejsce w II Przeglądzie „Będzińskie Herody 2012”, Wyróżnienie – II Festiwal Artystyczny Dzieci i Młodzieży Szkolnej Województwa Śląskiego 2012, I miejsce – XIII Festiwal Kultury Dzieci i Młodzieży „Jawor 2013”, I miejsce –  XV Festiwal i Konkurs Widowisk Kolędniczych ,,Herody”  im. J. Dormana, I miejsce –  etap rejonowy – w kategorii szkól podstawowych – IV edycji Wojewódzkiego konkursu na małą formę teatralną o charakterze profilaktycznym „Proforma”, I miejsce -  Szkolne spotkania z Melpomeną, Wyróżnienie - Miejski Konkurs Recytatorski Będzin 2013, II miejsce – II Festiwal Małych Form Artystycznych, kategoria: Szkoły Podstawowe, klasy 1-3 - 2013, III miejsce  - XVI Przegląd Małych Form Scenicznych, - 2013, II miejsce - Międzyszkolny Konkurs „Mały Mistrz Słowa”-2013
Zajęcia służą odkrywaniu i rozwijaniu uzdolnień artystycznych
Tytuł zajęć, pracy dodatkowej lub dziedzina aktywności:
Koło Ekologiczne
Ideą wiodącą działalności koła jest kształtowanie wrażliwości na świat przyrody i poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne, a także rozwój wiedzy przyrodniczej poprzez rozwiązywanie problemów, dokonywanie bezpośrednich obserwacji i przeprowadzanie eksperymentów.
Opis dokonań uczniów:
Akcje: Sprzątanie świata, Święto drzewa, Adoptuj rzekę, Święto Ziemi,” Bezpieczniki Taurona”, ”Posadź swoje drzewko”, Program ”Wiem, co jem”, Projekt „Czas na zdrowie”, zbiórki: baterii, telefonów, makulatury, pojemników na tusz. Przedsięwzięcia: Uczniowskie Semiraium Ekologiczne, Festiwal Zdrowej Żywności,  X Festiwal Recyklingu, konkursy i przedstawienia ekologiczne.
Zajęcia służą odkrywaniu i rozwijaniu uzdolnień przedmiotowych
Tytuł zajęć, pracy dodatkowej lub dziedzina aktywności:
Koło Wokalno-Ruchowe
Opis zajęć, pracy dodatkowej lub dziedzin aktywności: Zajęcia wprowadzają uczestników w świat śpiewu, wspólnego muzykowania oraz podstawowych elementów tanecznych. Pozwalają na rozwijanie zainteresowań muzycznych oraz zdolności i umiejętności twórczego myślenia, kształcą prawidłową emisję głosu i poprawną dykcję. Taniec rozwija poczucie rytmu i tempa
Opis dokonań uczniów:
III miejsce - VII Europejski Integracyjny Festiwal Piosenki Dziecięcej - 2010, finalista XIX Międzynarodowego Festiwalu Piosenki - 2010, II miejsce - „Pieśni Bliskie Sercu Jana Pawła II” - 2011, I miejsce - XIV Międzyszkolnym Festiwalu Piosenki Dziecięcej - 2011, III miejsce w konkursie tanecznym „Baw się i tańcz” o Grand Prix Prezydenta Miasta Będzina - 2011, II miejsce w konkursie pieśni religijnej „Pieśni bliskie sercu Jana Pawła II” - 2011, II miejsce i wyróżnienie w X Konkursie Twórczości Muzycznej i Plastycznej Dzieci i Młodzieży - 2012, I miejsce i wyróżnienie w Konkursie Plastyczno- Muzycznym „Mój dom na nowej planecie” - 2012, III miejsce – Międzygminny Przegląd Kolęd i Pastorałek 2013, II miejsce - Międzyszkolny Festiwal Piosenki Angielskiej „Around the Music 2013”, wyróżnienie - XI Konkurs Twórczości Muzycznej i Plastycznej Dzieci i Młodzieży „Kolęda i Kartka Bożonarodzeniowa” – kategoria muzyczna - 2013
Zajęcia służą odkrywaniu i rozwijaniu uzdolnień artystycznych
Tytuł zajęć, pracy dodatkowej lub dziedzina aktywności:
Koło Przyjaciół Będzina
Opis zajęć, pracy dodatkowej lub dziedzin aktywności:
Zajęcia kształtują postawy patriotyczne obywatelskie, społeczne,rozwijają znajomość historii małej ojczyzny. Dzieci pracują z tekstami źródłowymi, filmem dokumentalnym, spotykają ciekawych ludzi, biorą udział w konkursach historycznych, wycieczkach do miejsc pamięci, opiekują się miejscowymi zabytkami. Realizują projekt: „ Śladami przeszłości”
Opis dokonań uczniów:
Organizacja Pieszych Rajdów na Wzgórze św. Doroty, Gry Miejskiej „Śladami miejsc historycznych Będzina” oraz „Śladami Rutki Laskier”, warsztatów historycznych, spotkań z ciekawymi ludźmi. Adopcja kościoła św. Doroty, organizacja obchodów „Dni żydowskich”, realizacja projektów: Sefer, Ślady przeszłości, Przywróćmy pamięć, Międzynarodowy projekt” Pamiętnik Rutki Laskier”.
Zajęcia służą odkrywaniu i rozwijaniu uzdolnień aktywności obywatelskiej i wolontariatu.
Tytuł zajęć, pracy dodatkowej lub dziedzina aktywności:
Zajęcia  artystyczne
Opis zajęć, pracy dodatkowej lub dziedzin aktywności:
Zajęcia skierowane są do uczniów wrażliwych na piękno i chcących je tworzyć. Mają za zadanie wyzwolić w dzieciach kreatywność i twórcze spojrzenie na otaczający świat oraz umożliwić odkrycie poprzez sztukę nieznanych pokładów swoich możliwości intelektualnych i artystycznych.
Opis dokonań uczniów:
I miejsce - Powiatowy Konkurs Plastyczny „Mini rzeźba- to co lubię - 2011, III miejsce - Powiatowy Konkurs Plastyczny „Ozdoby choinkowe XXI w. - 2011, III miejsce - Powiatowy Konkurs Plastyczny „Ziemia, planeta ludzi” - 2011, II miejsce - Konkurs Plastyczny „Barwy jesieni” - 2011,III miejsce - Zagłębiowskie Palmy Wielkanocne - 2011, I miejsce w Konkursie Plastycznym „Św. Mikołaj Oczami Wyobraźni”-2011, II miejsce i wyróżnienie w VII edycji Powiatowego Konkursu Plastycznego „Ozdoby Choinkowe XXI wieku” - 2011,II miejsce w Powiatowym Konkursie Plastycznym „Barwy jesieni”- 2012, I miejsce i wyróżnienie w Konkursie Plastyczno- Muzycznym „Mój dom na nowej planecie”-2012,II miejsce i wyróżnienie w X Konkursie Twórczości Muzycznej i Plastycznej Dzieci i Młodzieży - 2012, Wyróżnienie w Konkursie Plastycznym „Żeby czytać się chciało- zakładkę zrób wspaniałą” - 2012, II i III miejsce - XI Konkurs Twórczości Muzycznej i Plastycznej Dzieci i Młodzieży „Kolęda i Kartka Bożonarodzeniowa” – kategoria plastyczna - 2012, III miejsce - Konkurs na najpiękniejszą ozdobę choinkową w kategorii klasy młodsze szkół podstawowych-2012, I miejsce - Konkurs Plastyczny „Św. Mikołaj oczami wyobraźni” - 2012, I i III miejsce - Powiatowy  konkurs plastyczny „Świąteczne anioły”- 2012, II i III miejsce - Powiatowy Konkurs Plastyczny – „Ozdoby choinkowe XXI Wieku” - 2012, III miejsca w kategorii klas 1 i 3 - Konkurs Plastyczno - Techniczno - Muzyczny „Takie bale tylko w karnawale” - 2013, III miejsce – Międzygminny Przegląd Kolęd i Pastorałek 2013,III miejsce - Konkurs plastyczny „Tuwim – inspiracje” - 2013
Zajęcia służą odkrywaniu i rozwijaniu uzdolnień artystycznych.
Odkrywanie i rozwijanie innych uzdolnień:
Uzdolnienia sportowe, informatyczne, dziennikarskie, recytatorskie,
Partnerzy:
Ośrodek Kultury w Będzinie, Nadleśnictwo Siewierz, Teatr Dzieci Zagłębia, Muzeum Zagłębia, CEO, FODZ, UM w Będzinie, Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Będzinie, BOŚ, Ośrodki Kultury w powiecie i województwie.

 

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki..

  Rozumiem i zgadzam się
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk