1. 800 - 845
2. 850 - 935
3. 940 - 1025
4. 1030 - 1115
5. 1135 - 1220
6. 1240 - 1325
7. 1330 - 1415
8. 1420 - 1505
Cele programu „Przywróćmy Pamięć”:
W ramach projektu „Przywróćmy Pamięć” uczniowie:
ODKRYWAJĄ WIELOKULTUROWĄ HISTORIĘ BĘDZINA
zbierają informacje i dokumenty związane z obecnością Żydów w Będzinie i regionie, fotografują i opisują zachowane zabytki.
POZNAJĄ TRADYCJĘ I KULTURĘ ŻYDOWSKĄ
dowiadują się wiele na temat tradycji żydowskiej, aby lepiej zrozumieć losy polskich Żydów oraz wykorzystać tę wiedzę w szukaniu odpowiedzi na pytania o wartości uniwersalne: wolność słowa, sprawiedliwość, odpowiedzialność, dobroczynność
PRZYWRACAJĄ PAMIĘĆ O WIELOKULTUROWYM DZIEDZICTWIE
gromadzą wiedzę na temat znanych żydowskich obywateli miasta - Stanisław Wygodzki, Samuel Cygler, Jean Marie Lustiger, prezentują prace plastyczne, oprowadzają innych po żydowskich zabytkach, organizują dyskusję na temat praw człowieka.
Akcję społeczną "Szkoła z klasą" rozpoczęliśmy 20 maja 2002 r. z "Gazetą Wyborczą". Jej zadaniem było wprowadzenie w szkole nowego sposobu myślenia o oświacie, promowanie zasad wspierających nowoczesną, efektywną edukację, podnoszenie jej poziomu, a także oddziaływanie na poprawę kultury wychowawczej oraz ożywienie współpracy szkół z ich bliższą i dalszą okolicą oraz środowiskiem lokalnym.
Program "Szkoły z klasą" opierał się na sześciu zasadach mądrej szkoły, przyjaznej uczniom, nauczycielom i rodzicom. Do każdej zasady przygotowaliśmy zadania. Szkoła biorąca udział w programie powinna wybrać i zrealizować sześć zadań - po jednym do każdej zasady. Za zaliczenie zadań przyznajemy tytuł "Szkoły z klasą".
Sześć zasad "Szkoły z klasą"
1. Szkoła dobrze uczy każdego ucznia.
2. Szkoła ocenia sprawiedliwie.
3. Szkoła uczy myśleć i rozumieć świat.
4. Szkoła rozwija społecznie, uczy wrażliwości.
5. Szkoła pomaga uwierzyć w siebie, tworzy dobry klimat.
6. Szkoła przygotowuje do przyszłości.
Nasza szkoła otrzymała taki tytuł.
W 2004 r. wystartował program "LEGO, COGITO, AGO" (Czytam, myślę, działam), w którym nasza szkoła wzięła równiez udział. Program stawiał na rozwijanie trzech umiejętności uczniów: czytania ze zrozumieniem, myślenia krytycznego, twórczego, naukowego oraz działań społecznych na rzecz małej i dużej ojczyzny. Zdbyliśmy wszystkie te umiejętności.
Obserwując uważnie swoje otoczenie, postanowiliśmy zmienić je na lepsze! Uwierzyliśmy, że możemy dokonać zmiany, która przyniesie nam radość i satysfakcję. Znaleźliśmy w sobie pole własnej służby na rzecz ludzi, środowiska i zgłosiliśmy się do programu - Pomagam innym! Stworzyliśmy - Drużynę Dobrego Serca, która wykonała następujące działania:
1. Akcja "Zwierzaki-biedaki"
Polegała ona przede wszystkim na pomocy tym małym, ale też i większym pieskom bądź kotkom żyjącym w schroniskach. Przez cały październik zachęcaliśmy wszystkich uczniów naszej szkoły do uczestnictwa naszej akcji.
2. "Pogotowie matematyka" - każdemu się przyda, bo jest to jeden z najtrudniejszych przedmiotów i sprawie wiele kłopotów. A zostać godzinę po lekcjach to przecież tak nie wiele, a naprawdę można pomóc. Może osoba z samymi 2 nagle otrzyma 4? i to tylko dzięki Tobie? Drużyna Dobrego Serca udzielała pomocy słabszym uczniom w nauce.
3. Kolejnym naszym zadaniem była pomoc pierwszakom pod hasłem - "Przez Liczmany Pierwszakom Pomagamy". Drużyna Dobrego Serca wykonała dla każdego pierwszoklasisty różnokolorowe kwadraty, trójkąty, koła... inne wzory, które są pomocne w nauce liczenia.
4. "Wróżby Andrzejkowe kręcą się w koło i jest wesoło'"- to kolejna nasza akcja obejmująca świetną zabawę i pomoc. Zebrane pieniądze przekazaliśmy na WIELKĄ ORKIESTRĘ ŚWIĄTECZNEJ POMOCY.
5. A możeby tak, podzielić się Mikołajkowymi słodyczami? Czemu nie! Kolejna akcja pt. "Zostań dobrym Mikołajem" - umożliwiła nam podzielenie się łakociami z innymi, czyli z mieszkańcami Domu Dziecka w Sarnowie.
6. „Świąteczne życzenia" – to akcja, dzięki której pomnożyliśmy zasoby pieniężne WOŚP. Uczniowie naszej szkoły wykonali kartki świąteczne i sprzedali je podczas zebrań z rodzicam.
6. WOŚP - Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Zjednoczeni z Jurkiem Owsiakiem zbieraliśmy datki na szczytny cel. Zbiórkę pieniędzy zorganizowaliśmy min. w naszej szkole i przedszkolu. "Gramy z Orkiestrą"!!
7. "Walentynki... i wszyscy mają ładne minki"! Ale nie takie zwykłe walentynki! Każdy uczeń dostał kartkę od członka Drużyny Dobrego Serca. Nasz "Walentynkowy Listonosz" rozdał uczniom naszej szkoły małe, czerwone serduszka na których były napisane miłe słowa.
8. "Wiosenne Porządki" - Drużyna Dobrego Serca jednocząca się z całą cudowną Szóstką zorganizował zbiórkę niepotrzebych, ale dobrych i niezniszczonych rzeczy, które potem trafiłydo potrzebujących.
Wiele z tych przedsięwzięć realizujemy w każdym nowym roku szkolnym. Chętnych do pomocy nie brakuje.
Uczyć po ludzku. Tak by nauka była intelektualną przygodą - to hasła akcji -Nauczyciel z klasą.
Wyróżniamy cztery kluczowe nauczycielskie sprawności:
1. Nauczycielu, odejdź od tablicy.
2. Korzystaj z metody projektów.
3. Oceniaj tak, by pomóc się uczyć.
4. Nauczycielu, uczeń tez człowiek.
Sprawności te zdobyli następujący nauczyciele naszej szkoły i otrzymali certyfikaty Nauczyciela z klasą:
Małgorzta Chojnacka
Barbara Bochenek
Agata Dworniczak
Dorota Wieczorek - Piętak.
Projekt Edukacyjny "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny.
Każde dziecko ma prawo być zdolne i mądre, nawet jak chodzi do szkoły!
Jakość pierwszych edukacyjnych doświadczeń ma kapitalne znaczenie dla dalszej kariery szkolnej i życiowej dziecka! Jest to główna idea przewodnia Projektu „Pierwsze Uczniowskie Doświadczenia Drogą do Wiedzy”.
Bazą teoretyczną projektu jest Teoria Wielorakich Inteligencji autorstwa Howarda Gardnera, która została uznana za jedno z największych osiągnięć nauk społecznych końca 20. wieku! Edukacja oparta na założeniach WI to edukacja skonfigurowana do autentycznych potrzeb i możliwości uczniów — edukacja na miarę XXI wieku.
Zgodnie z ideą WI praca z dziećmi w szkole powinna polegać na tworzeniu bogatego (w sensie wielorakiej stymulacji) środowiska edukacyjnego, tj. takich warunków, które umożliwiają dzieciom manifestację wszystkich rodzajów inteligencji; nie zaś – tylko inteligencji faworyzowanych w tradycyjnym systemie edukacji (tzw. inteligencji szkolnej). A zatem tworzy się warunki do ujawniania inteligencji:
1. językowo-lingwistycznej
2. matematyczno – logicznej
3. wizualno-przestrzennej
4. przyrodniczej
5. muzycznej
6. kinestetycznej (ruchowej)
7. interpersonalnej (społecznej)
8. intrapersonalnej (refleksyjnej)
Uczniowie klas I naszej szkoły w latach 2009-2011 uczestniczyli w projekcie podczas zajęć obowiązkowych oraz zajęć dodatkowych. Projekt prowadziły Panie Anna Klimczyk - Chrzanowska, Barbara Pietras i Barbara Bochenek Nauczyciele realizowali autorskie pomysły, wyzwalając własną kreatywność pedagogiczną. Współpracowali z rodzicami dziecka. Projektowali sytuacje edukacyjne tak, aby dziecko miało szansę działać w obszarze swoich mocnych stron, aby otworzyło się, bez lęku, na obszary, w których jest słabsze. Celem zajęć był rozwój inteligencji wielorakich ze zwróceniem uwagi na indywidualność każdego dziecka, wykorzystywanie jego mocnych stron do wszechstronnego rozwoju osobowości, indywidualnych uzdolnień i zainteresowań poprzez korzystanie z różnych źródeł informacji, organizowanie wycieczek, prowadzenie obserwacji; zachęcanie do podejmowania inicjatywy, przezwyciężania barier poznawczo- motywacyjnych i emocjonalnych. Dzieci mogły pracować w ośrodkach zainteresowań, wykorzystując pomoce zgromadzone w klasie.
W ramach podsumowania I, II, III, etapu Projektu "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" odbyły się pokazy efektów pracy uczniów: 2009 - „Na dworze królewny Grymaselli”, 2010 –„ Kopciuszek XXI wieku” 2011 -„ W królestwie Mysi Pysi”, które obejrzeli: Dyrektor szkoły - pani Małgorzata Chojnacka, nauczyciele, rodzice i dziadkowie uczniów klasy I .
W przedstawieniu dzieci wykazały się swoimi umiejętnościami aktorskimi. Zebrani goście podziwiali również talenty matematyczne, muzyczne, taneczne oraz popisy zręcznościowe z wykorzystaniem różnych przyborów. Wszystkim uczestnikom Projektu nauczyciele wręczyli pacynki - myszki. Realizacja zadań w ramach Projektu znacząco wpłynęła na wszechstronny rozwój dzieci, wyzwoliła pomysłowość i kreatywność uczniów, była twórczym wyzwaniem dla nauczyciela.