Przywróćmy pamięć


Cele programu „Przywróćmy Pamięć”:
  • Rozwijanie i popularyzacja zainteresowań uczniów historią i lokalnym dziedzictwem kulturowym poprzez nawiązanie do wielokulturowej                i wielonarodowej przeszłości Polski;
  • Wsparcie edukacji publicznej w zakresie propagowania wiedzy na temat mniejszości żydowskiej i jej obecności w polskim krajobrazie kulturowym;
  • Uczenie i propagowanie postaw otwartości, tolerancji i szacunku dla odmienności, przypominanie polskiej tradycji wielokulturowości i tolerancji;
  • Integracja wspólnot i społeczności lokalnych wokół tematu dziedzictwa kulturowego i pamięci o nim, tworzenie więzi między różnymi grupami społecznymi;
  • Nawiązanie lokalnych partnerstw służących wymianie doświadczeń;
  • Zaangażowanie młodych ludzi w dialog międzypokoleniowy oraz edukację rówieśniczą;
  • Kształtowanie postaw odpowiedzialności i przywiązania do „małej ojczyzny”, przygotowanie młodzieży do podejmowania działań nastawionych na budowanie społeczności lokalnej (community building);
  • Przekazanie młodzieży umiejętności, które będą mogły zostać wykorzystane w ramach samodzielnej pracy;
  • Realizacja ciekawych i kreatywnych projektów lokalnych w celu upowszechnienia wiedzy o kulturze i historii Żydów polskich.
W ramach projektu „Przywróćmy Pamięć” uczniowie:
ODKRYWAJĄ WIELOKULTUROWĄ HISTORIĘ BĘDZINA
zbierają informacje i dokumenty związane z obecnością Żydów w Będzinie i regionie, fotografują i opisują zachowane zabytki.
POZNAJĄ TRADYCJĘ I KULTURĘ ŻYDOWSKĄ
dowiadują się wiele na temat tradycji żydowskiej, aby lepiej zrozumieć losy polskich Żydów oraz wykorzystać tę wiedzę w szukaniu odpowiedzi na pytania o wartości uniwersalne: wolność słowa, sprawiedliwość, odpowiedzialność, dobroczynność
PRZYWRACAJĄ PAMIĘĆ O WIELOKULTUROWYM DZIEDZICTWIE
gromadzą wiedzę na temat znanych żydowskich obywateli miasta - Stanisław Wygodzki, Samuel Cygler, Jean Marie Lustiger, prezentują prace plastyczne, oprowadzają innych po żydowskich zabytkach, organizują dyskusję na temat praw człowieka.