Świetlice


Ulubiona gra chłpców
Ulubiona gra chłpców

ŚWIETLICA SZKOLNA

Świetlica jest miejscem, w którym spotykają się uczniowie wszystkich klas. Spędzają tu swój wolny czas. Uczestniczą w różnych zajęciach plastycznych, ruchowych i tanecznych, dydaktycznych. Największym powodzeniem cieszą się zajęcia komputerowe. Uczniowie często w rozwiązywaniu różnych problemów korzystają z pomocy wychowawców świetlicy.
Samorząd świetlicy jest inicjatorem i organizatorem różnych imprez i uroczystości szkolnych.
Jak co roku będą organizować w naszej świetlicy Andrzejki z wróżkami i czarodziejami, huczną zabawę Walentynkową w czasie której nikt nie będzie bawił się sam.
Uroczyście będą również obchodzone: Dzień Dziecka i Dzień Kobiet. Miłe są dla nas spotkania przedświąteczne, gdy dzielimy się opłatkiem i składamy sobie nawzajem życzenia.
Nasi uczniowie bardzo chętnie wspierają akcje charytatywne organizowane przez samorząd świetlicy. Jak co roku pomagamy zwierzętom w zaprzyjaźnionym schronisku, wspieramy akcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. W tym roku po raz kolejny przystąpimy do akcji – Światowy Dzień Pluszowego Misia. Zorganizujemy konkurs plastyczny na najmilszego pluszowego misia naszej szkoły, na któty zaprosimy przedszkolaków.

ŚWIETLICA SOCJOTERAPEUTYCZNA

W naszej szkole od września 1999 roku działa świetlica socjoterapeutyczna, która powstała na wniosek dyrektora szkoły, ze względu na istniejące potrzeby szkoły. Podczas każdego spotkania dzieci są dożywiane, mają możliwość korzystania z zakupionego sprzętu grającego, gier, książek, artykułów piśmiennych i programów komputerowych. Zajęcia socjoterapeutyczne odbywają się dwa razy w tygodniu po 2 godziny. Podstawowym kryterium doboru do grupy socjoterapeutycznej jest diagnoza dokonana przez wychowawcę klasy i pedagoga szkolnego. Cykl początkowych zajęć z dziećmi ma charakter diagnostyczny. Celem ich jest zweryfikowanie dotychczasowych obserwacji wychowawcy, rodziców, pedagoga szkolnego i nauczycieli. Obserwacja zachowań dzieci w trakcie pierwszych zajęć przyczynia się do dalszego konkretyzowania planu pracy.  W efekcie określa się obszary, w których występują ewentualne zaburzenia zachowania oraz indywidualne potrzeby dzieci. W wyniku szczegółowo przeprowadzonych analiz materiału zebranego podczas zajęć diagnostycznych prowadzące opracowały program odpowiadający potrzebom. Na  zajęciach zawierany jest kontrakt z grupą.
Elementy tego kontraktu to:

— ocena stopnia gotowości uczestnika do podjęcia pracy w grupie.

— poinformowanie o normach pracy w grupie.

— zawarcie umowy dotyczącej udziału w zajęciach.

Cele zawarte w programie zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci to: rozwijanie umiejętności komunikacji, świadomość własnej motywacji, troska o siebie, określenie i wyrażanie uczuć, systemy wsparcia, samodzielne radzenie sobie z problemami.
Właściwy klimat podczas zajęć oraz właściwa postawa nauczyciela – terapeuty wyzwala w dzieciach wiarę we własne siły i zmienia ich nastawienie do pokonywania trudności. Również doświadczenia społeczne zaaranżowane w grupie socjoterapeutycznej pomagają dzieciom nieśmiałym, z niską samooceną uwierzyć w siebie, w swoje możliwości, wzmocnić poczucie wartości i umożliwić „zaistnienie" na forum klasy czy szkoły.